
Gravel-pyöräily – Vauhdikasta vapautta hiekkateillä
Share
🚴 Gravel-pyöräily – Vauhdikasta vapautta hiekkateillä
Gravel-pyöräily on noussut viime vuosina suureen suosioon, eikä syyttä. Se yhdistää maantiepyöräilyn vauhdikkuuden ja maastopyöräilyn monipuolisuuden yhdeksi lajiksi, jossa pääsee nauttimaan vapaudesta, vaihtelevasta maastosta ja oman reitin valinnan ilosta.
Gravel-pyöräily tarkoittaa yksinkertaisesti pyöräilyä erilaisilla päällystämättömillä teillä – kuten hiekkateillä, metsäteillä ja jopa kevyillä poluilla – mutta pyörä sopii mainiosti myös asfaltille. Tämän tekee mahdolliseksi gravel-pyörän erityinen rakenne: se on nopea, vakaa ja mukava ajettava vaihtelevassa maastossa. Gravel on suomeksi sora, eli laji on soratie tai hiekkatiepyöräilyä suomeksi. Mutta gravel-pyörästä on paljon muuhunkin.
Mikä tekee gravel-pyörästä erityisen?
Gravel-pyörä näyttää päällisin puolin maantiepyörältä, mutta eroaa siitä muutamissa olennaisissa asioissa:
- Rengastila: Gravel-pyörään mahtuu leveämmät renkaat, yleensä 35–50 mm leveät, jotka parantavat pitoa ja ajomukavuutta epätasaisella alustalla.
- Runkogeometria: Usein hieman rennompi kuin maantiepyörässä, mutta gravel-pyöriä löytyy myös hyvin sporttisilla, jopa kilpailuun sopivilla geometrioilla.
- Vaihteisto: Vaihteistot vaihtelevat – monissa malleissa on yksinkertainen 1x11- tai 1x12-vaihteinen setti, mutta osa käyttää etuvaihtajaa, jolloin vaihteita voi olla yleensä 20–24. Usein yksinkertainen 1x toimii loistavasti hiekkateillä. Voit myös valita mekaanisen tai sähköisen vaihteiston.
- Ohjaustanko: Käyrä tanko (drop bar) on yleisin, tarjoten useita ajoasentoja ja hyvän ergonomian myös pitkillä lenkeillä. Jotkut saattavat myös ajaa suoralla tangolla.
- Monikäyttöisyys: Gravel-pyörä voi toimia yhtä lailla treeni- ja retkipyöränä kuin työmatkapyöränä. Talvella siihen saa leveähköt nastarenkaat halutessaan ja vaikka lokasuojat
Ajo-ominaisuudet ja varustelu
Gravel-pyöräily muistuttaa monin tavoin maantiepyöräilyä, mutta ajoalusta on vaihtelevampi. Pyörä on vakaa myös irtonaisella hiekalla, ja oikeilla renkailla ajomukavuus säilyy myös asfaltilla. Itselläni on Cervélo Áspero, täyshiilikuiturunkoinen gravel-pyörä, jossa on 11 vaihdetta. Se on erittäin nopea ja ergonomisesti loistava – täydellinen yhdistelmä vauhdikkaaseen lenkkeilyyn ja seikkailuun. Omassa pyörässä ei ole valitettavasti paljoa kiinnityspisteitä, mutta erilaisia laukkuja yms. saa sellaiseenkin pyörään kiinnitettyä.

Renkaiden ja vanteiden vaihdolla gravel-pyörästä saa mukautettua täydellisen työkalun eri tarpeisiin. Halutessaan voi ajaa kapeilla maantierenkailla tai sitten leveämmillä nappularenkailla, jotka sopivat paremmin pehmeämmille alustoille tai poluille. Vanteita voi vaihtaa helposti, jos haluaa käyttää erilaisia rengasleveyksiä eri tarkoituksiin. Kannattaa vaan muistaa että 11 tai 12 vaihteisessa saattaa välitykset tuntua liian pitkiltä maantieajossa. Mutta helposti myös 11 vaihteisella pyörällä saa vauhdin hurmaa asfaltilla oikeilla renkailla.
Renkaat ovat joko lievä kompromissi tai suoraan siihen ajomaastoon tarkoitetut missä ajat pääasiasiallisesti. Leveämmät ovat mukavammat haastavammassa maastossa. Kapeat taas sopii jos ajat sekalaisempaa ajoa vain kovalla hiekkatiellä ja vaikka asfaltilla. Itsellä on 40mm renkaat ja niillä kyllä pärjää ajoittaiset haastavammatkin paikat vaikkeivat ole niihin optimoitu. Panaracer GravelKing X1 tuntuu myös rullaavan erittäin hyvin asfaltillakin. Rengaspainetta voit vaihdella hieman alustan mukaan. Pehmeämpi rengas lisää ajomukavuutta kun taas kovempi yleensä rullaa kivasti kovalla alustalla.
Renkaita on tosi paljon erilaisia. Osassa keskellä melko sileä kohta ja nappulat vain reunassa, osassa kauttaaltaan pienet nappulat ja osassa taas jykevät nappulat. Voit myös usein valita samasta renkaasta pistosuojatumman ja kevyemmän version. Esim. omaa X1:stä oli kolmea versiota. Itse otin keskimmäisen eli normaali X1. X1 R eli niin sanottu race versio on kevyt mutta alttiimpi puhkeamisille. Kun taas X1+ on todella hyvin suojattu mutta raskaampi. Suojatumpi rengas kannattaa jos lähdet vaikka pitkälle pyörävaellukselle.
Tubeless renkaat on erittäin hyvät gravel ajossa. Renkaan sisällä on litkua joka paikkaa reiät itsestään kun niitä tulee. Lisäksi voit kantaa mukana pientä akkupumppua tai vaikka paikkasarjaa. Ja muista täydentää litkua säännöllisesti. Sillä kun on tapana hieman kuivua ajan mittaan. Jos taas ajat sisärenkailla, on syytä ottaa sisärengas pitkälle lenkille mukaan.
Suomen hiekkatiet – gravel-pyöräilijän aarreaitta
Suomi on täynnä täydellisiä reittejä gravel-pyöräilyyn. Hiekkateitä löytyy lähes joka paikasta, jopa pääkaupunkiseudulta. Esimerkiksi Helsingistä pääsee nopeasti ajamaan pitkiäkin soratiepätkiä maaseudulle tai vaikkapa joen tai merenrantaa. Eikä tarvitse lähteä kauas löytääkseen upeita reittejä.
Gravel-pyöräily sopii erinomaisesti myös polkujuoksijalle, joka haluaa laajentaa treenimuotojaan tai hakea lisää kestävyyttä ja vauhtia. Ensimmäinen lenkki gravel-pyörällä voi olla todellinen “wow”-elämys – keveys, mukavuus, nopeus ja hiljainen rullaus tekevät vaikutuksen heti. Verrattuna perus kaupunki- tai hybridipyörään ero on kuin yössä ja päivässä.

🔍 Reittisivustot ja reittipalvelut Suomessa
Tässä muutamia luotettavia sivustoja / palveluita, jotka jakavat pyöräily- ja gravel-reittejä:
Palvelu | Mitä tarjoaa / miksi hyvä lähde |
---|---|
Luontoon.fi | Suomen laajin retkeily- ja luontokohteiden tietopankki. Sieltä löytyy maasto‑/pyöräilyreittejä, karttoja, tiedot reittien tyypeistä, pinnasta, pituuksista. Luontoon |
Bikeland.fi | Suomen virallinen pyöräily‑reittien esittelysivusto: reitit, pyöräilytyypit kuten gravel & bike‑packing, reittisuodattimet (vaikeusaste, matka), palvelut reitillä. Bikeland |
Komoot | Yhteisöllinen reittien jakamisalusta; löytyy useita Finnish gravel ‑kokoelmia. Helppo nähdä reittien profiilit, alustat & pituudet. komoot.com |
Outdooractive | Suomessakin paljon maisemareittejä ja suuria pyöräilyreittejä (maantie, gravel, bike‑packing) – käyttäjäarvioita, karttoja. outdooractive.com |
Erityismainintana tässä kohtaa myös trailmap.fi joka on ehdottomasti paras sovellus reitin suunnitteluun itse.
Retkipyörä vai kilpuri?
Gravel-pyöriä on monenlaisia:
- Retkeilijälle löytyy alumiinisia ja teräsrunkoisia malleja, joissa on paljon kiinnityspisteitä laukuille ja varusteille. Mikään ei toki estä retkeilemään hiilikuiturunkoisella ja nykyään niissäkin on monesti enemmän valmiita kiinnityspisteitä. Hiilikuitu ei tee missään nimessä pyörästä heikkoa. a
- Kilpailuhenkiselle on tarjolla kevyitä ja aerodynaamisia hiilikuitumalleja, jotka muistuttavat ajo-ominaisuuksiltaan jo maantiepyöriä.
Usein ihmiset kyselevät, kannattaako hankkia sähkögravel. Tähän en osaa itse vastata kuin että miksi ei jos siltä tuntuu. Ei sähköavusteisuus kuitenkaan kaikkea työtä tee. Sillä voit päästä esim. pidemmälle kuin mitä sähköttömällä, voit säästää niveliä ja jos se sinut saa liikkumaan niin sehän on vain plussaa. Sähkögraveleitä ei ole kovin paljoa tarjolla mutta kyllä niitäkin löytyy.
Mikä sitten on paras gravel-pyörä juuri sinulle? Ensin sinun pitää pohtia mikä on sinun pyörän käyttötarkoitus. Työmatka, treeni, retkeily, kilpailut, osa näistä tai kaikki. Jos pyörällä on treenin ja kilpailun lisäksi tarkoitus ajaa esim. pitkiä retkiä, on se ehkä jonkinlainen kompromissi. Ehkäpä pyörä voisi tällöin olla hieman rennommalla ajoasennolla ja runsailla kiinnityspisteillä mutta kuitenkin hiilikuiturungolla ja vanteilla, sekä laadukkailla osilla jotta pyörä on kevyt. Mutta kilpailullisemmalla ergonomialla varustettu pyörä sopii ihan hyvin myös työmatkailuun. Itse suosittelen hydraulisia jarruja ja riittävän laadukasta vaihteistoa. Hiilikuituiset vanteet ja vaikka ohjaustangon voi ostaa myöhemmin päivityksenä jos ei halua niihin panostaa pyörää ostaessa.
Kengät, polkimet ja käytännön vinkit
Gravel-pyöräilyssä käytetään useimmiten maastopyöräkenkiä ja SPD-maastopolkimia, koska niillä on helpompi kävellä taukopaikoilla tai taluttaa pyörää vaikeammissa paikoissa. Maastokengät ovat juuri sopivan tukevat ja pitävät hyvin epätasaisilla alustoilla. Nykyään on myös gravel-kenkiä jotka muistuttavat hyvin paljon maastokenkiä.
Erityisesti jos suunnittelet pidempiä reissuja, on tärkeää panostaa myös satulaan ja tankonauhoihin ja hyviin pyöräilyhousuihin, jotka parantavat ajomukavuutta. Pienillä säädöillä ja oikeilla varusteilla gravel-pyörästä saa täydellisen kumppanin kaikenlaiseen ajoon. Hiilikuituinen ohjaustanko myös vaimentaa iskuja mukavasti.
Miksi gravel?
Gravel-pyöräily on nyt trendikästä, mutta ennen kaikkea järkevää. Se tarjoaa vapautta ja monipuolisuutta: yksi pyörä riittää moneen käyttöön. Samalla saat vauhdikasta liikuntaa luonnossa, voit ajaa yksin tai porukassa ja osallistua erilaisiin tapahtumiin ja kisoihin. Suomessa gravel-tapahtumia järjestetään nykyään ympäri maan, Lapista Etelä-Suomeen.
Jos voisin suositella vain yhtä pyörää useimpiin tarkoituksiin, se olisi laadukas gravel-pyörä. Ja kun talvi tulee, gravel-pyörän voi laittaa kiinni traineriin (esim Wahoo Kickr Core) ja ajaa sisällä. Myöhemmin lisää tarinaa sisäpyöräilystä jonka kausi on käsillä ainakin itsellä
🗺️ Gravel-reitit Helsingissä – suunnittelu ja inspiraatiota
Reittien suunnitteluun on tarjolla monia hyviä sovelluksia, kuten Komoot, Outdooractive, Strava ja Garmin Connect. Paras kartta suomalaiselle gravel-pyöräilijälle löytyy kuitenkin osoitteesta Trailmap.fi, josta näkee kätevästi soratiet ja niiden kunnon. Muissa reititys nimenomaan soralla ei toimi yhtä hyvin.
Jos etsit inspiraatiota gravel-reiteille Helsingissä tai haluat lähteä lenkille Itä-Helsingistä käsin, suosittelen kokeilemaan reittejä, jotka kulkevat Mustavuoren, Vuosaarenhuipun, Sipoonkorven ja Hakunilan kautta. Niistä saa helposti koottua 30–70 kilometrin pituisia, sorapainotteisia kierroksia, joissa asfalttia on mahdollisimman vähän.
Tässä muutama reitti idässä:
58km gravel reitti merenrantoja ja metsiä
70km gravel reitti Sipoonkorpeen
🥤 Polttoainetta pitkille gravel-lenkeille
Gravel-pyöräily on usein pitkäkestoista ja tapahtuu vaihtelevissa sääolosuhteissa. Hyvä nesteytys ja riittävä energiansaanti ovat tärkeitä, jotta jalka pysyy kevyenä koko lenkin ajan. Erityisesti kuumalla tai useita tunteja kestävillä lenkeillä.
Tässä suositukset, jotka toimivat omien kokemustemme ja asiakaspalautteen perusteella:
🚴 Pitkät lenkit ja hellepäivät
-
Tailwind Endurance Fuel
→ Erinomainen valinta yli 2 tunnin lenkeille, kun haluat yhdistää hiilarit ja elektrolyytit yhteen pulloon. Mieto maku, toimii myös kuumalla. Vatsaystävällinen. - Näak Ultra Energy Drink
- → Hiukan proteiinia ja aminohappoja sisältävä urheilujuoma, joka sopii erityisen hyvin pitkille, yli 3 tunnin seikkailuille. Ei liikaa makeutta, hyvä vatsalle.
🍫 Tauolle tai taskuun
-
Näak Ultra Energy Gel
→ Kestävyysurheilijoille kehitetty geeli, jossa mukana myös elektrolyyttejä. Sopii pitkäkestoiseen polkemiseen, erityisesti vuorottelemaan urheilujuoman kanssa. -
Näak patukat
→ Helppo ja täyttävä taukosnack – sopii tilanteisiin, joissa geelit eivät enää maistu tai kaipaat purtavaa. Todella pehmeä ja helppo syödä. Makuvaihtoehdoissa mm. Marjat, caramel macchiato kofeiinilla ja maapähkinävoi. - NOSHT Jollos vauhtikarkki → Luonnollinen, pehmeä energiakarkki. toimii nopeasti, mutta ei töki, vaikka niitä ottaisi useamman.
💪 Palautuminen ajon jälkeen
-
Tailwind Recovery Drink
→ Palautusjuoma, jossa yhdistyy hiilarit, proteiini ja elektrolyytit. Erinomainen pitkän ajon jälkeen – sekoittuu helposti kylmään veteen ilman sheikkeriä ja toimii heti.
💡 Vinkki: Jos lähdet seikkailuun kuumalla kelillä tai reitti suuntautuu syrjäseuduille, ota mukaan 2–3 juomapulloa ja yhdistä urheilujuomaa & vettä. Lisäksi muutama geeli, yksi patukka ja pieni suolainen snack kattavat 3–5 tunnin ajon hyvin.
Team Future Peaks menestystä gravelissa
Tiimimme tuore jäsen Karoliina Leinonen voitti juuri Tarto Rattamaratonin gravelkisan 126km matkalla. Reissu oli erittäin mutainen mutta energiat toimi hyvin ja Karoliina sai ajaa hyvässä porukassa. On erittäin tärkeää että energiatuotteet toimii pitkällä matkalla ja ovat vatsaystävällisiä. Tästä voimmekin melkein mennä jopa takuuseen omien tuotteidemme kohdalla. Olen itse henkilökohtaisesti testannut kaikki energiatuotteet joko ultrajuoksussa tai pitkissä pyöräilyissä. Onnittelut Karoliina!
Kiitos kun luit ja nähdään sorateillä!