Gravel-pyöräily – Vauhdikasta vapautta hiekkateillä - FuturePeaks

Gravel-pyöräily – Vauhdikasta vapautta hiekkateillä

🚴 Gravel-pyöräily – Vauhdikasta vapautta hiekkateillä

Gravel-pyöräily on noussut viime vuosina suureen suosioon, eikä syyttä. Se yhdistää maantiepyöräilyn vauhdikkuuden ja maastopyöräilyn monipuolisuuden yhdeksi lajiksi, jossa pääsee nauttimaan vapaudesta, vaihtelevasta maastosta ja oman reitin valinnan ilosta.

Gravel-pyöräily tarkoittaa yksinkertaisesti pyöräilyä erilaisilla päällystämättömillä teillä – kuten hiekkateillä, metsäteillä ja jopa kevyillä poluilla – mutta pyörä sopii mainiosti myös asfaltille. Tämän tekee mahdolliseksi gravel-pyörän erityinen rakenne: se on nopea, vakaa ja mukava ajettava vaihtelevassa maastossa. Gravel on suomeksi sora, eli laji on soratie tai hiekkatiepyöräilyä suomeksi. Mutta gravel pyörästä on paljon muuhunkin. 

Mikä tekee gravel-pyörästä erityisen?

Gravel-pyörä näyttää päällisin puolin maantiepyörältä, mutta eroaa siitä muutamissa olennaisissa asioissa:

  • Rengastila: Gravel-pyörään mahtuu leveämmät renkaat, yleensä 35–50 mm leveät, jotka parantavat pitoa ja ajomukavuutta epätasaisella alustalla.
  • Runkogeometria: Usein hieman rennompi kuin maantiepyörässä, mutta gravel-pyöriä löytyy myös hyvin sporttisilla, jopa kilpailuun sopivilla geometrioilla.
  • Vaihteisto: Vaihteistot vaihtelevat – monissa malleissa on yksinkertainen 1x11- tai 1x12-vaihteinen setti, mutta osa käyttää etuvaihtajaa, jolloin vaihteita voi olla yleensä 20–24. Usein yksinkertainen 1x toimii loistavasti hiekkateillä. Voit myös valita manuaalisen tai sähköisen vaihteiston
  • Ohjaustanko: Käyrä tanko (drop bar) on yleinen, tarjoten useita ajoasentoja ja hyvän ergonomian myös pitkillä lenkeillä.
  • Monikäyttöisyys: Gravel-pyörä voi toimia yhtä lailla treeni- ja retkipyöränä kuin työmatkapyöränä.

Ajo-ominaisuudet ja varustelu

Gravel-pyöräily muistuttaa monin tavoin maantiepyöräilyä, mutta ajoalusta on vaihtelevampi. Pyörä on vakaa myös irtonaisella hiekalla, ja oikeilla renkailla ajomukavuus säilyy myös asfaltilla. Itselläni on Cervélo Áspero, täyshiilikuiturunkoinen gravel-pyörä, jossa on 11 vaihdetta. Se on erittäin nopea ja ergonomisesti loistava – täydellinen yhdistelmä lenkkeilyyn ja seikkailuun. Omassa pyörässä ei ole valitettavasti paljoa kiinnityspisteitä, mutta erilaisia laukkuja yms. saa sellaiseenkin pyörään kiinnitettyä. 

Renkaiden ja vanteiden vaihdolla gravel-pyörästä saa mukautettua täydellisen työkalun eri tarpeisiin. Halutessaan voi ajaa kapeilla maantierenkailla tai sitten leveämmillä nappularenkailla, jotka sopivat paremmin pehmeämmille alustoille tai poluille. Vanteita voi vaihtaa helposti, jos haluaa käyttää erilaisia rengasleveyksiä eri tarkoituksiin. Kannattaa vaan muistaa että 11 tai 12 vaihteisessa saattaa välitykset tuntua liian pitkiltä maantieajossa. Mutta helposti myös 11 vaihteisella pyörällä saa vauhdin hurmaa asfaltilla oikeilla renkailla. 

Renkaat ovat joko lievä kompromissi tai suoraan siihen ajomaastoon tarkoitetut missä ajat pääasiassa. Leveämmät ovat mukavammat haastavammassa maastossa. Kapeat taas sopii jos ajat sekalaisempaa ajoa vain kovalla hiekkatiellä ja vaikka asfaltilla. Itsellä on 40mm renkaat ja niillä kyllä pärjää ajoittaiset haastavammatkin paikat vaikkeivat ole niihin optimoitu. Panaracer GravelKing X1 tuntuu myös rullaavan erittäin hyvin asfaltillakin. 

Renkaita on tosi paljon erilaisia. Osassa keskellä melko sileä kohta ja nappulat vain reunassa, osassa taas todella jykevät nappulat. Voit myös usein valita samasta renkaasta pistosuojatumman ja kevyemmän version. 

Tubeless renkaat on erittäin hyvät gravel ajossa. Renkaan sisällä on litkua joka paikkaa reiät itsestään kun niitä tulee. Lisäksi voit kantaa mukana pientä akkupumppua tai vaikka paikkassarjaa. Jos taas ajat sisärenkailla, on syytä ottaa sisärengas mukaan. 

Suomen hiekkatiet – gravel-pyöräilijän aarreaitta

Suomi on täynnä täydellisiä reittejä gravel-pyöräilyyn. Hiekkateitä löytyy lähes joka paikasta, jopa pääkaupunkiseudulta. Esimerkiksi Helsingistä pääsee nopeasti ajamaan pitkiäkin soratiepätkiä, eikä tarvitse lähteä Lappiin löytääkseen upeita reittejä.

Gravel-pyöräily sopii erinomaisesti myös polkujuoksijalle, joka haluaa laajentaa treenimuotojaan tai hakea lisää kestävyyttä ja vauhtia. Ensimmäinen lenkki gravel-pyörällä voi olla todellinen “wow”-elämys – keveys, nopeus ja hiljainen rullaus tekevät vaikutuksen heti. Verrattuna hybridipyörään ero on kuin yössä ja päivässä.

🔍 Reittisivustot ja reittipalvelut Suomessa

Tässä muutamia luotettavia sivustoja / palveluita, jotka jakavat pyöräily- ja gravel-reittejä:

Palvelu Mitä tarjoaa / miksi hyvä lähde
Luontoon.fi Suomen laajin retkeily- ja luontokohteiden tietopankki. Sieltä löytyy maasto‑/pyöräilyreittejä, karttoja, tiedot reittien tyypeistä, pinnasta, pituuksista. Luontoon
Bikeland.fi Suomen virallinen pyöräily‑reittien esittelysivusto: reitit, pyöräilytyypit kuten gravel & bike‑packing, reittisuodattimet (vaikeusaste, matka), palvelut reitillä. Bikeland
Komoot Yhteisöllinen reittien jakamisalusta; löytyy useita Finnish gravel ‑kokoelmia. Helppo nähdä reittien profiilit, alustat & pituudet. komoot.com
Outdooractive Suomessakin paljon maisemareittejä ja suuria pyöräilyreittejä (maantie, gravel, bike‑packing) – käyttäjäarvioita, karttoja. outdooractive.com


Erityismainintana tässä kohtaa myös trailmap.fi joka on ehdottomasti paras sovellus reitin suunnitteluun itse.

Retkipyörä vai kilpuri? Valinta on sinun

Gravel-pyöriä on monenlaisia:

  • Retkeilijälle löytyy alumiinisia ja teräsrunkoisia malleja, joissa on paljon kiinnityspisteitä laukuille ja varusteille.
  • Kilpailuhenkiselle on tarjolla kevyitä ja aerodynaamisia hiilikuitumalleja, jotka muistuttavat ajo-ominaisuuksiltaan jo maantiepyöriä.

Usein ihmiset kyselevät, kannattaako hankkia sähkögravel. Tähän en osaa itse vastata kuin että miksi ei? Ei sähköavusteisuus kuitenkaan kaikkea työtä tee. Sillä voit päästä esim. pidemmälle kuin mitä sähköttömällä, voit säästää niveliä ja jos se sinut saa liikkumaan niin sehän on vain plussaa. 

Kengät, polkimet ja käytännön vinkit

Gravel-pyöräilyssä käytetään useimmiten maastopyöräkenkiä ja SPD-maastopolkimia, koska niillä on helpompi kävellä taukopaikoilla tai taluttaa pyörää vaikeammissa paikoissa. Maastokengät ovat juuri sopivan tukevat ja pitävät hyvin epätasaisilla alustoilla. Nykyään on myös gravel kenkiä jotka muistuttavat hyvin paljon maastokenkiä. 

Erityisesti jos suunnittelet pidempiä reissuja, on tärkeää panostaa myös satulaan ja tankonauhoihin ja hyviin pyöräilyhousuihin, jotka parantavat ajomukavuutta. Pienillä säädöillä ja oikeilla varusteilla gravel-pyörästä saa täydellisen kumppanin kaikenlaiseen ajoon. Hiilikuituinen ohjaustanko myös vaimentaa iskuja mukavasti. 

Miksi gravel?

Gravel-pyöräily on nyt trendikästä, mutta ennen kaikkea järkevää. Se tarjoaa vapautta ja monipuolisuutta: yksi pyörä riittää moneen käyttöön. Samalla saat vauhdikasta liikuntaa luonnossa, voit ajaa yksin tai porukassa ja osallistua erilaisiin tapahtumiin ja kisoihin. Suomessa gravel-tapahtumia järjestetään nykyään ympäri maan, Lapista Etelä-Suomeen.

Jos voisin suositella vain yhtä pyörää useimpiin tarkoituksiin, se olisi laadukas gravel-pyörä. Ja kun talvi tulee, gravel pyörän voi laittaa kiinni traineriin (esim Wahoo Kickr Core) ja ajaa sisällä. 


🗺️ Gravel-reitit Helsingissä – suunnittelu ja inspiraatio

Reittien suunnitteluun on tarjolla monia hyviä sovelluksia, kuten Komoot, Outdooractive, Strava ja Garmin Connect. Paras kartta suomalaiselle gravel-pyöräilijälle löytyy kuitenkin osoitteesta Trailmap.fi, josta näkee kätevästi soratiet ja niiden kunnon. Muissa reititys nimeenomaan soralla ei toimi yhtä hyvin. 

Jos etsit inspiraatiota gravel-reiteille Helsingissä tai haluat lähteä lenkille Itä-Helsingistä käsin, suosittelen kokeilemaan reittejä, jotka kulkevat Mustavuoren, Vuosaarenhuipun, Sipoonkorven ja Hakunilan kautta. Niistä saa helposti koottua 30–70 kilometrin pituisia, sorapainotteisia kierroksia, joissa asfalttia on mahdollisimman vähän.

Tässä muutama reitti idässä:

40km gravel reitti Hakunilaan

58km gravel reitti merenrantoja ja metsiä

70km gravel reitti Sipoonkorpeen

 

 

Takaisin blogiin